إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الجمعة، 1 نوفمبر 2024

أخطر الآفات المجتمعية




 

 في أن يضع بعض البشر أنفسهم في موضع العالمين وحدههم ببواطن الأمور وخبايا الأسرار فنجدهم يستعرضون أنفسهم من خلال أراءهم وأفكارهم والتى يعدونها قدس الأقداس والتى لا يمسسها الباطل من خلف أو أمام فوحدهم هم من يمتلكون المعرفة والمنطق والفكر والأسرار وحدهم عندما ينطقون فالجميع يستوجب عليه الأنصياع وعندما يتشدقون بأى شيئ فلا لآحد آيا كان أن يتفوه بأعتراض وعلى الجميع ترديد الموافقة والأتفاق بل و التهليل و المباركة دون تردد أو أختيار على كل ما يتم طرحه وأستعراضه لمجرد أنهما صدراً عن هؤلاء فكلماتهم ترياق و أفكارهم شعاع ضوء ينير حلكة الدروب والغروب ووجهات نظرهم علامة مسجلة لا تقبل الجدل من الغير أو التغيير فلا مجال لأعتراض أو أختلاف فالأختلاف لديهم خلاف فهولاء دوماً يضعون أنفسهم في موضع العلماء والعظماء فما يتفوهون به لا يستوجب المساس به سوى بالتصفيق والتهليل و المباركة والأشادة يضعون أنفسهم في صورة أستعلاء أزاء البشر وأفكارهم وأختلافهم فما يعنيهم وضع صورتهم المتخيلة لديهم ومريديهم موضع التحقق فلا صوت يعلو على أصواتهم بداية فمن حق الجميع التعبير عن أراءه وأفكاره بحرية و لكن ليس من حقه مصادرة أراء وأفكار الغير لمجرد الأختلاف فالبشر متنوعة ومختلفة بثقافتها وفكرها و منطقها و أسلوبها ولكن يستوجب على الجميع عندما يقومون بأستعراضهم لتلك الأفكار ووجهات النظر فلا يصادرون حق الغيرفي التعبيرغن وجهات نظرهم أو التقليل منها أو منهم فمن آداب الحوار في أن يستعرض كل طرف وجهة نظره بالمنطق والحجة ليس بهدف الأستعلاء أو الأحتكار للحقيقة والرأى أو حتى محاولات التأثير في الغير و لكن مجرد طرح وجهة نظر تقبل الأختلاف دون خلاف أو أثارة للأشكاليات فوجهات النظر مختلفة وليس على الجميع بتنوعهم الأنصياع لأفكار الغير عبر الألحاح و ألغاء العقليات والمنطق والفكر بل وحرية المرء في أختياره ووجهات نظره أزاء نواحي الحياة وأشكاليات مجتمعه المتنوعة لأعتناق أفكار البعض بالتأثير أو الألحاح أو بث أفكار مغايرة و مكررة بأصرار من أجل التأثير في الغير لأعتناق أفكارهم ووجهات نظرهم فالجميع من حقهم أبداء الأراء والأفكار و من حق الجميع أيضا قبولها أو الأختلاف أزاءها أو الأعتراض و تجاهلها شريطة أن لا يتحول الاختلاف لخلاف فالجميع أحرار في  أستعراض أفكارهم و في قبول أو رفض أو الأختلاف أزاء أفكار الغير ..

وللحديث بقية 

فى الحياة...


وبين جموع البشر نرفعهم فوق الأعناق نبجلهم و نقدر مشاعرهم نلتمس لهم الأعذار نمنحهم فوق قدرهم نحسبهم ملائكة فى عالمنا المليئ بالشرور برغم أننا نتناسى أو نتجاهل عن عمد وأرادة بأنهم كانوا ولا يزالو مجرد ..بشر 


* أبن الناس ..
ممكن يعرف كل الناس لكن لما بيصاحب بيختار اللى يستحق يكون صديق والشخص اللي بتحسن إليه بتعطف عليه لكن ما بتصاحبوش أما الشخص الناقص مش بيصاحب اللى يطبله لكن بيصاحب الكل عشان يكمل نقصه و يستفاد منهم في أى مصلحة الصداقة دى معنى كبير قوى ومش أى حد ينفع يكون صديق ".....وعجبي

*
 تعد مشاعر وسلوك الجدعنة والرجولة فى المواقف التى تحتاج للتدعيم والمساندة هى ما يجب أن تسود و يستحق أن يتحلى بها وبتوصيفها من يقم بها شريطة أن تكون تلك الخصال مع الجميع و ليس للبعض دون الآخرون فالرجولة مواقف وسلوك وأفعال عامة بل و صفات جوهرية يجب أن يتحلى بها الرجال ومواقفهم وسلوكياتهم أزاء الجميع دونما تفريق أو آيثار لدواعى صداقة أو معرفة أو مصلحة فحسب... فهكذا هى مبادئ الرجولة كيفما يجب أن تكون .
 
 (1)     فى الحياة وبين جموع البشر..

  يغمر الجميع أحلاماً وردية بعضهم يحقق أحلامه والبعض يعرقل أحلام الآخرين و البعض يسطو على أحلام الآخرين و البعض الآخر يحاول تحقيق أحلامه عبر التأرجح ما بين الأمل واليأس فى بلوغ الحلم منتهاه بين التحقق أو التلاشى      


حقائق دامغة


 

   ليست الأنانية هى البحث عن المصالح الذاتية بل الأهمال لمصالح الغير وأنكارها وأستنكارها عن وعى وأرادة بأصرار لا يلين         

    * تعد أسوء العلاقات الأنسانية تلك التى لم تكن سوى مكيدة للأيقاع بأحدى طرفيها فى براثن العشق الزائف فأزدواجية العقل والمشاعر تمنح جنوناً مطبق وملامح ذات مرضية وهماً و بأرادة .
    * تختلط نوعيات البشر بعضها ببعض قد يتشابه بعضهم أو يغمرهم الأختلاف ولكن لا يجب أن يكون الأختلاف خلاف ولا أن تغدو الأخلاق والسلوك وملامح الأخلاق قابلة للتغيير دون ثبات ومهما كانت درجة الجمال والأناقة والثراء وملامح الأنسانية المعلنة فستظل هناك ثمة وسيلة لكشف الخبايا وفضحها فالطبع يغلب التطبع

    * فالرجال معادن فهناك من تسعد بلقاءه وتحزن لفراقه وهناك من تتمنى بألا يجمعك بهم حياة فأذا أحبك الجميع فأبحث عن المصلحة وإذا كرهك الجميع فأبحث عن أخلاقك و إذا أردت أن تسعد بذاتك فكن ذاتك فالرجولة مواقف دون مصالح * تعد عاطفة الحب عائق لكشف الحقائق أما الكراهية فتمنحك العلم بخبايا النفس ومكنونها ومشاعرها أزاءك دون زيف أو أدعاء فى لحظة أنطلاق فالحقائق جلية والعلم بها يمنحك مشاعر السعادة لأختيارك الفراق

* تعد قمة مشاعر الأنانية عندما يغض البعض الطرف عن مصالح الغير من أجل مصالحهم الذاتية أو عدم المبالاة بأحد سواهم فالأنانى ليس ذاك الشخص الذى يبحث عن مصالحه بل الذى يهمل مصالح الآخرين آيثاراً لمصالحه وتحقيقاً لها دونهم ..

* عندما يتعلق الأمر بحقوق البعض المشروعة يتقابلون من جانب الغير بالتجاهل والأعراض و اللامبالاة و عندما يتعلق الأمر بهم تتعالى صرخاتهم و نحبيبهم وألسنتهم لتنطلق إلى عنان السماء ليحملواً شعاراتهم المدوية "عض قلبي و لا تعض رغيفى "

* تعد أسوء الأفكار والعقليات تلك التى لا تستطع التفريق بين الصواب والخطأ بين الجمال والقبح بين الكرامة والتدنى بين الشرف والأنحطاط بين كلمة الحق والباطل ليغدو من يتفوه بالحقيقة بموضوعية وأيجابية من وجهة نظرهم أما خائن أو عميل أو أخوان وكأن على المرء دوماً أن يسير فى مصفوفة أفكارهم وشخوصهم مستعرضاً التصفيق والأشادة على تفاهات عقولهم ..

* لا شئ يجعلك سعيدا سوى ذاتك فأجعلها محور أهتمامك
*فيه ناس كتير تستحق التكريم وما بتتكرمش وفيه ناس بتتكرم وما تستحقش التكريم وفيه ناس بتتكرم بعد الموت بعد ما يكون التكريم ومغزاه فقد معناه ..

* أحلى مشاعر للنجاح لما بيكون الشخص لسه صغير فى السن النجاح بيبقى ليه طعم تانى لكن أصعب مشاعر النجاح اللى بتييجى فى الكبر لان صاحبها ما بيلحقش يتهنا بيها لانها ببساطة مرهونة بالأيام والسنيين القليلة اللى فاضلاله فى عمره الحكاية مش تشاؤم على اطلاقه لكن أستقراء للواقع والحياة

المضحكات


عندما يتحدث المرء فى الأمور الجادة الهادفة التى تعنى بالفكر والعقل بصورة متحضرة قد لا يلقى سوى لايك أو كومنت واحد و عندما يطرح البعض كلمات هزل وموضوعات فارغة محتوى ومغزى و ياحبذا و إن كانت شتم أو تجريح أو أساءات أو حتى صور ة لفتاة بلباس البحر على الشاطئ حينئذا قد تنسال الكومنتات واللايكات والمشاركات كالسيل الجارف..


*أكيد كل واحد فينا عايز يكون رقم 1 ده مهم لكن الأهم مين بيساعد مين عشان يكون نمرة 1 مين بيدى الفرصة لمين عشان يكون نمرة واحد مين بيساند مين عشان يكون نمرة 1 مين بيدعم مين عشان يكون نمرة 1 و فى نفس الوقت بيكون فيه اللى بيمنع الفرصة لحد عشان ما يبقاش نمرة1 بيقف حائل ضد أحلام الشخص عشان ما يبقاش نمرة1 ما بيديش الفرصة لحد عشان ما يبقاش نمرة1 فالحياة والواقع فيه اللى بيساند و يدعم و فيه اللى بيمنع ويعرقل ويقف حجر عثرة فى طريق غيره وعشان كده النجاح اللى بييجى للشخص بيكون نجاح غير عادل ويفتقد لتكافؤ الفرص والمنافسة العادلة لأن لو الفرصة متاحة للكل و المساندة والتدعيم للكل أكيد ح تتغير ملامح رقعة الشطرنج و ح تتغير بالضرورة ملامح النجاحات وشخوصها .

* وفى صراع البقاء للمصالح والثراء يتساقط البعض من كشوف الآحياء ليغدو فى قائمة الآحياء الموتى يتراقصون حول اللهب كالفراشات .

* تعد قيمة المرء فى ذاته فيما ملك وليس فيما أمتلك فما ملكه الذات لا يفنى و ما أمتلكه حتماً سيفنى أما بالأنفاق وأما بالتلف وأما بالسطو عليه فأمتلاك المرء لما يملكه يحيا ولا يندثر وأمتلاكه لما يملكه قد يخسره يوماً فملكات الذات ستحياً وممتلكات الذات ستفنى. 
* هناك من يتحدث فتنصت له وهناك من تصفق له وهناك ما تبتسم أبتسامة أعجاب له وهناك من تقف حائراً فيما ستقدم إليه من رد فعل مضاد ما بين التعنيف والأستياء أم أبتسامة السخرية والتهكم ليكن الخيار الأمثل حينئذاً مغادرة المكان والمتحدث دون أدنى مشاعر ندم أو أهتمام .
* لا تنظر لمن يتحدث بل أستمع وأنصت لما تفوه به فحقائق البشر تفضحها الألسنة وتعريها الكلمات وقيمة المرء فيما يتفوه به .
* تعد أشكالية الأشكاليات هو إيمان راسخ لدى البعض ممن يطلق عليهم مبدعين بأنهم هم وحدههم من يمتلكون صكوك الأبداع .

"الجوجولوه"..


 

في الحياة بنسمع كتير عن مصطلح " الجوجولوه" المصطلح ده بيعبر عن سمات وملامح شخصية لصاحبه واللي بيكونوا غالبا محاولة أستعراض الشخص لنفسه سواء كان من خلال الواقع الحياتى أو مواقع التواصل الأجتماعى كبنية أساسية للواقع الأفتراضي اللي بيصدرو غالبا سمات وملامح شخصية بعيدة عن الواقع لصاحبها فشخصية الجوجولوه ومع تطور التكنولوجيا ودخول الانترنت وخاصة مواقع السوشيال ميديا بقت مرتع خصب لتلك الشخصيات وسماتها وملامحها واللي بيحاولوا يرسموا صورة مختلفة عن واقعهم وحياتهم وحقيقتهم ومش بس كده بتبقي وسيلة مضمونة لأصطياد الفرص سواء كانت الحصول على متعة وقتية أو أصطياد الجميلات ورمي الشباك عليهم بأسم الحب مرة وبأسم الجواز مرة تانية الشخصيات الجوجولوه شخصيات مريضة سيكولوجيا بتحاول تجذب الأنتباه بأى حاجة سواء كان مجرد كلام حلو أو حتى كلام مفضوح بيخدش الحياء وبيدعو للرذيلة وسمات وملامح الشخصيات الجوجولوه بتحاول تستعرض نفسها أو حتى أجسامها كمحاولة أغراء أو الأيقاع بالبنات أو الستات في وهم الرجولة والفحولة لشخصية الجوجولوه طبعا فيه صفات كتير و سلوكيات كتير متناقضة مع بعضها لكن لو فكرنا بالعقل والمنطق ح نلاقي التناقض ده و برغم أنه بيكشف ملامح تلك الشخصيات وحقيقتها لكن في نفس الوقت بيبقي غطا لأخفاء معالمها من وجهة النظر الشخصية للجوجولوه يعنى مثلا تلاقيهم بيتكلموا ويستعرضوا الظلم اللي اتعرضوا ليه وده محاولة جذب الأنتباه و أستدرار العطف والتعاطف و في نفس الوقت بتلاقيهم بيستعرضو أنجازات وقتية بتتعارض مع اللي بيدعوه من ظلم والهدف محاولة جذب أنتباه الغير وخاصة أصحاب القلوب المرهفة والهدف دفعهم للمساندة والتدعيم والمشاركة وكل على قدر أستطاعته والهدف تحصيل أى مصلحة أو منفعة ومع مزيد من التناقضات تلاقي شخصيات الجوجولوه بيجمعوا في تناقض غريب ومريب بل و مستهجن بين أقوال توصف بالدونية و الأنحطاط و الحث على الرذيلة والتى تحمل بين ثناياها أباحية و كلام وعبارات فاضحة تخدش الحياء وهى ذاتها أى تلك الشخصيات الجوجولوه تجدها بتستعرض كلام وعبارات تتسم بالنصح والأرشاد والتوجيه دينياً فالشخصيات الجوجولوه بتحاول تصنع حالة تناقض حوالين شخوصها عشان تجذب الأنتباه في محاولة أستدعاء تساؤل حول ماهيتهم وتوجهاتهم تناقض غريب والهدف منه جذب الأنتباه ليهم و محاولة أثارة الفضول من جانب البنات أو السيدات لجذبهم إليهم وأقترابهم وتقربهم منهم والشخصيات الجوجولوه عندها ملامح وسمات شخصية بتستخدمها لتحقيق أهدافها يعنى ما عندهمش حاجة أسمها كرامة وعزة نفس بيعملو اى حاجة عشان يوصلوا للي هما عاوزينه حتى لو كان أستعراض أذلالهم فى محاولة أستدرار التعاطف كمان مفيش مشكلة عندهم أنهم يستعرضو رغباتهم فى الجواز على السوشيال ميديا والهدف محاولة ترويج نفسهم ومحاولة جذب الفتيات أو النساء عن طريق أستعراضهم لنفسهم و كأنهم بيستعرضوا نفسهم كسلعة أو بضاعة في الفترينة أو حتى كبضاعة مكشوفة مفيش فرق فالهدف أنهم يستعرضو بضاعتهم و يعرضوها للبيع في انتظار الأيقاع وأصطياد الزبون من الجنس الناعم و لو فكرنا بمنطقية ح نلاقي أن سمات وملامح شخصيات الجوجولوه هدفها تحصيل المنفعة والمصلحة سواء كانت كسب مادى أوأشباع غريزى أوحتى أصطياد الفرص للسفر ومنطق هؤلاء أى شخصيات الجوجولوه هو أصطياد المصالح أيا كانت المهم يحققوا هدفهم اللي عاوزين يحققوه وكل واحدة بالنسبالهم سواء كانت بنت أو ست هما مجرد فرص محتملة لتحقيق حلم أو رغبة أو هدف أو مصلحة لأن شخصيات الجوجولوه ما يهمهمش غير مصلحتهم وبس واللي ح يقدروا يستفادوه من اى واحدة وقعت فى مصيدتهم فالمصلحة عندهم حياة وفكر و سلوك عشان كده لازم كل واحدة تحرص علي نفسها وفلوسها وما تديش اى فرصة لآى حد أنه يستغلها وخصوصا شخصيات الجوجولوه ورسالتى لكل واحدة في الحياة تحذر نمط وسلوك الشخصيات دى فشخصية الجوجولوه .. أحذروه

لغـــــتنا الجمــــــــيلة..شباب روش طحن...




نفضله/ طرقعله/سقعله/لخص/كبر الجمجمة/ أنزل من على ودانى/ شيل ودنك من هنا/ بيلمع أكر/ كاشات/ أقفش/ أبجني تجدنى/ عيش يا مان/ دنيارة/ بلطية/ كمروا/ على رنات/ صباحوا/صبح تاتا أتنين فى تلاتة/سلموكا فى اللوكا/أحلامك أوامر/ شلوت سعادتك دفعة لينا لقدام/شخابيط سعادتك تخطيط لمستقبلنا/خدنا عصفورة فى قفصك الصدرى/لا نار ولا حريق الباشا ع الطريق/كشكشها لا لمسمار ينتشها/ هزها تجيب رزقها/الطريق منور ليه الباشا ماشي عليه/الغزال لما يدلع يخلي الأسفلت يولع /لا عز ولا غنا ده ستر من ربنا/الحلوة تفاحة للسفر و السياحة/ عرضها و خد أيرادها/كشكشها ما تعرضهاش/صباح النور يا أمور /الحلوة م اليابان و صاحبها غلبان/سلام مطروح من قلب مجروح/الباشا يخطط و الباقى يتنطط../بيئة/عشوائيات/كداب يا خيشة/سئسئله/ولعة/لوكلوك/ماتبئبئش معايا/زمبقه/بيهدى النفوس/وسعت منك/دماغك بتلق/نهاره جاز/معمر الطاسة/ما تييجى نعمل دماغ/جوان/خابور/سلكاوي/عديها النا س لبعضيها/عادى فى المعادى و نقلوه الزمالك/سهيني و عديني/قشطات يا معلم/يا دلعه/سبوبو/نحتاية/قشاط/لم الدور/الحق ده ح يسيح/ده ح يعمل عوق/أتكلم على قدك ياللى الزمن هدك/بشوقك/عداك العيب و أزح/تبقي زحلقني فى السكة/ أنطروا دى بيكمل عشاه نوم/أيه أخبار الجوانات و الحاجات؟/قطعني يا معلم/البت دى حراقة/يا حلو الملامح فى القلب سارح/..يحرق يحرق يلعن يلعن/الأفشخانات فى الأبرق/هلهوئا كيري/.سيبك منه ده بق/......الخ
كلمات بنسمعها على لسان كل شاب اليومين دول لا تفرق ده هاي ولا من تحت السلم بقت اللغة اللى بقم بيتكلموا بيها فى كل موقف ورأى حتى فى كلامهم مع البنات تحس أنك قصاد شباب ضايع بيحاول يثبت نفسه بأى طريقة كلام غريب بيتقال و يتردد على لسان كل شاب النهارده حاجة كده ما لهاش معنى شوية جمل و تعبيرات بيتقالوا لمجرد صنع حالة خاصة و الحاجة الغريبة أنك بتلاقى معظم الشباب بيستخدموها فى كل موقف و حالة و الكلام العادى ما بينهم حاجة كده زى اللغة الخاصة اللى بقم بيتكلموا بيها و سيبك بقى من الكلام المنمق ولا المثقف ولا اللى بيعكس وجهة النظر و الرأى و الرأى الآخر فكل ده مع شباب اليومين دول على نفس كلامهم (ما يكولش) طبعا الموضوع ده ليه جذور فى البيت و الأسرة و التربية و الأصدقاء و المشكلة الحقيقية مفيش قدوة أو مثل عندهم غير أزاى توصل بالفهلوة و النفاق و ده اللى بيخليهم مبسوطين قوى من كلام أغنية هابط أو فيلم مالوش لازمة أو واحد محشش عنده وقت فراغ ع القهوة   و تطلع مصطلحات زى الفيلم ده قصة و لا مناظر  لو قصة تبقى أقعد فى بيتكم  لو مناظر ح تبقى مش ملاحق م الزحمة  و سلمليى ع الأخلاق و أهوه كله ماشي و مش كده و بس اللغة دى بقت فى التعامل مع الأهل و الأسرة و البيت الأب و الأم و الأخوات مبقاش فيه حاجة أسمها أحترام و أدب الحوار ده كلام عفي عليه الزمن النهارده مع شباب اليومين دول لخص و نفضله و أحلقله مفيش وقت ح تقولي أخلاق و ذوق و أتيكيت و أدب قولتلك ما (ياكولش )فى اليومين دول أقولك سيبك منهم مش ح يتصلح حالهم مش بيقولوا يا ويل اللى ما تجيبوه نفسه ؟  مهوه اللغة بتاعتهم دى لازم تكون جاية من شوية صيع معاها جوانات بانجو و سجاير ملفوفة حشيش ولا كوبايات عاملنها خوابير و على رأى اللى قالوها زمان .. أنما الأمم الأخلاق ما بقيت .....فأن هي ذهبت ........عليه العوض

خواطر أنسانية



 



 يغمر الجميع أحلاماً وردية بعضهم يحقق أحلامه والبعض يعرقل أحلام الآخرين و البعض يسطو على أحلام الآخرين و البعض الآخر يحاول تحقيق أحلامه عبر التأرجح ما بين الأمل واليأس فى بلوغ الحلم منتهاه بين التحقق أو التلاشى..

*قد يختلف البعض أزاء البعض الآخرفيما يخص الأفكار والآراء والقناعات ووجهات النظر و لكن لا يجب أبداً أن يكن الآختلاف حول الوطن.. معنى ومبنى ومغزى

* فى غياب القدوة والمثال المحتذى يتشكل وعى البعض وفقاً لأهواءهم وأشباع رغباتهم وفى رحلة بحثهم عن المادة فكل شئ مباح بدءاً بالشرف وحتى الجريمة
* في الحياة وبين جموع البشر يعد من أسوء الخصال تفشي التطرف فى كل شئ فى الحب والكراهية فى الأهتمام واللامبالاة فى المبادئ والأنحطاط فى الصداقة والعداء أو الأستعداء فباتت  معاملات يومية بين البشر تعج بالنفاق و تزخم بمزدوجى الوجوه فلا تثير الرثاء فحسب بل أيضاً الضحكات الساخرة .
 
* أحلم كما شئت فالأحلام ليست حكراً وأحتكاراً ولكن تذكر بأن لغيرك أحلاماً مشروعة فمنها لم يتحقق ومنها تأجل تحققها و آخرى عرقلت تحقيقها فلا تستكثر الأحلام على الغير ولا تقف عائقاً يحول دون تحققها واقعياً لتحقيق أحلامك.
* كن أنت وليس غيرك فالصورة لا تغنى عن الأصل

*مشاعر الحزن لا تدوم مهما كانت المسافة بينها والفرحة والسعادة أميال فالغد حتما قادم يحمل حلماً قد يتحقق و سعادة ترتسم على القلوب قبل الوجوه فأبتسم فالحياة قصيرة وعندما يحين موعد الرحيل ستبقى الذكرى خالدة لأنسان حاول أن يحيا فى سعادة ورضا مهما كانت العراقيل و المعوقات .
* طبيعى أن نتجادل و بديهى أن نتفق أو لا نتفق فكلانا له عقله و فكره و أستخلاصه للحقائق من وجهة نظره فى تحليل ما يدور حولنا من أحداث و قضاياً شائكة ومعقدة فى الحياة ولكن ليس من حق أحد منا أن يكيل الأتهامات أو يدين بالعمالة ويوصم بالخيانة أو حتى الأنضمام والتعاطف لأيدلوجية بذاتها أزاء الآخر فمثل تلك الأتهامات ليس فقط خرقاً لمبادئ الحرية والديمقراطية و قبول الآخر بل أيضاً تعد خرقاً للنواميس الطبيعية والبديهية للبشر فى محاولة تعبيرهم عن أرائهم و فكرهم و حريتهم فى ذاك التناول الفكرى بأستخلاص النتائج من مقدماتها كمعيار منطقى يتسق و آليات الفكر الأيجابي وتفعيل مبادئ حرية التعبير .

* ليس المبدع من قدم عملا وأثنى عليه الغير بل ذاك الذى قد مارس أبداعه فى منافسة حقيقية مع الآخرين و تفوق عليهم بأبداعه فالأول يخضع تقييمه لأعتبارات ذاتية أو مجاملات أو مصالح و لكن الثانى هو من كان تقييم أبداعه بموضوعية خارج سياق كلمات الأطراء الفارغة محتوى ومعنى.